Technické vybavení

Přenosná motorová stříkačka PS 12 R1

Přenosná motorová stříkačka PS 12 R1 je samostatný čerpací agregát, který je uložený v rámu se čtyřmi otočnými držáky na přenášení. Motor PS 12 R1 má chlazení nepřímé – dvoukruhové, a proto umožňuje čerpání znečištěné vody (záplavy, povodně, ……).

Na pohon čerpadla se použžívá upravený motor ŠŠkoda 776.14. Je to zើehový, karburátorový, čtyřdobý, vodou chlazený motor s rozvodem OHV. Blok motoru je vyroben z hliníkové slitiny. Vložené válce jsou vyrobeny ze speciální ššedé litiny, jsou uspořádány v řadě a těsněné měděnými kroužky. Hlava válců je z ššedé litiny společná pro všechny válce, snímatelná. Kompresní prostory jsou opracované. Těsnění hlavy válců je „jeritové“ s otvory lemovanými poměděným plechem.

Spodní víko motoru je lisované z ocelového plechu a je upravené na chlazení oleje. Těsnění je korkové. Kryt hlavy válců je hliníkový odlitek a je vybavený otvorem s víčkem pro olej, na kterém
je umístěna odvětrávací komůrka. Těsnění je také korkové. Kryt rozvodu je z hliníkové slitiny, těsnění je papírové. Písty jsou vyrobeny z hliníkové slitiny s tvarovaným dnem, jsou vybaveny dvěma těsnícími kroužky, jedním polostíracím a jedním stíracím kroužžkem. Pístní čepy jsou v pístech i v ojnicích uložženy volně a v pístech jsou zajišštěny pojistnými kroužžky. Ojnice s dříkem profilu I jsou vybavené výměnnými tenkostěnnými pánvemi s kompozitní výstelkou ze slitiny Al Sn 20, pouzdro v malé hlavě je bronzové. Kliková hřídel je vykovaná z oceli 15 240 vcelku s protizávažžím a je tepelně zpracovaná, staticky a dynamicky vyvᾞená.

Vpředu je vybavená ozubcem pro roztáčecí kliku. V bloku motoru jsou tři dělená hlavní ložžiska, opatřené tenkostěnnými kluznými ložžisky s výstelkou Al Sn 20. Setrvačník je zhotoven ze ššedé slitiny. Skříň setrvačníku je hliníkové slitiny. Ventily ze speciální žžáruvzdorné oceli jsou visuté, každý se dvěma pružžinami. Sací ventil má většší průměr než výfukový. Jsou poháněné vahadly od vačkové hřídele. Vačková hřídel je vykovaná z uhlíkové cementační oceli. Je uložžena ve třech ložžiscích umístěných v levé stěně bloku motoru. Její pohon z rozvodu na čelní straně motoru se děje trojitým válečkovým řetězem. Vačky jsou cementované, kalené a broušené.

Technické údaje

Hmotnosti: pohotovostní 205,8 kg
základní (bez PHM) 177,2 kg
Rozměry: délka 968 mm
šířka 605 mm
výška 824 mm
Motor: Škoda 776.14 K
počet válců 4
vrtání 72 mm
zdvih 88 mm
obsah válců 1433 ccm
kompresní poměr 8,7
max. výkon 33
nejmenší tlak mazacího oleje 100 kPa/1000
obsah nádrže na palivo 23 litrů
palivo BA 95 NATURAL + ADITIV
spotřeba paliva při jmen. výkonu cca 9,0 l/hod
hladina akustického výkonu měřené
při max. otáčkách motoru 111 dB(A)
Čerpadlo: jmen. výkon (l/min) 1200 720 600
tlak na výstupu (MPa) 0,8 1,2 0,8
sací výška (m) 1,5 1,5 7,5
jmen. otáčky (l/min) 3500
počet sacích hrdel 110 1
počet výtlačných hrdel 75 2
max. sací výška 7,5 m

Přenosná motorová stříkačka PS 12 R1