Přenosná motorová stříkačka PS 12 R1
Přenosná motorová stříkačka PS 12 R1 je samostatný čerpací agregát, který je uloený v rámu se čtyřmi otočnými dráky na přenáení. Motor PS 12 R1 má chlazení nepřímé dvoukruhové, a proto umoňuje čerpání znečitěné vody (záplavy, povodně, … ).
Na pohon čerpadla se používá upravený motor Škoda 776.14. Je to zážehový, karburátorový, čtyřdobý, vodou chlazený motor s rozvodem OHV. Blok motoru je vyroben z hliníkové slitiny. Vložené válce jsou vyrobeny ze speciální šedé litiny, jsou uspořádány v řadě a těsněné měděnými krouky. Hlava válců je z šedé litiny společná pro vechny válce, snímatelná. Kompresní prostory jsou opracované. Těsnění hlavy válců je jeritové s otvory lemovanými poměděným plechem.
Spodní víko motoru je lisované z ocelového plechu a je upravené na chlazení oleje. Těsnění je korkové. Kryt hlavy válců je hliníkový odlitek a je vybavený otvorem s víčkem pro olej, na kterém
je umístěna odvětrávací komůrka. Těsnění je také korkové. Kryt rozvodu je z hliníkové slitiny, těsnění je papírové. Písty jsou vyrobeny z hliníkové slitiny s tvarovaným dnem, jsou vybaveny dvěma těsnícími krouky, jedním polostíracím a jedním stíracím kroužkem. Pístní čepy jsou v pístech i v ojnicích uloženy volně a v pístech jsou zajištěny pojistnými kroužky. Ojnice s dříkem profilu I jsou vybavené výměnnými tenkostěnnými pánvemi s kompozitní výstelkou ze slitiny Al Sn 20, pouzdro v malé hlavě je bronzové. Kliková hřídel je vykovaná z oceli 15 240 vcelku s protizávažím a je tepelně zpracovaná, staticky a dynamicky vyvážená.
Vpředu je vybavená ozubcem pro roztáčecí kliku. V bloku motoru jsou tři dělená hlavní ložiska, opatřené tenkostěnnými kluznými ložisky s výstelkou Al Sn 20. Setrvačník je zhotoven ze šedé slitiny. Skříň setrvačníku je hliníkové slitiny. Ventily ze speciální žáruvzdorné oceli jsou visuté, kadý se dvěma pružinami. Sací ventil má větší průměr ne výfukový. Jsou poháněné vahadly od vačkové hřídele. Vačková hřídel je vykovaná z uhlíkové cementační oceli. Je uložena ve třech ložiscích umístěných v levé stěně bloku motoru. Její pohon z rozvodu na čelní straně motoru se děje trojitým válečkovým řetězem. Vačky jsou cementované, kalené a brouené.
Technické údaje
Hmotnosti: pohotovostní 205,8 kg
základní (bez PHM) 177,2 kg
Rozměry: délka 968 mm
ířka 605 mm
výka 824 mm
Motor: koda 776.14 K
počet válců 4
vrtání 72 mm
zdvih 88 mm
obsah válců 1433 ccm
kompresní poměr 8,7
max. výkon 33
nejmení tlak mazacího oleje 100 kPa/1000
obsah nádre na palivo 23 litrů
palivo BA 95 NATURAL + ADITIV
spotřeba paliva při jmen. výkonu cca 9,0 l/hod
hladina akustického výkonu měřené
při max. otáčkách motoru 111 dB(A)
Čerpadlo: jmen. výkon (l/min) 1200 720 600
tlak na výstupu (MPa) 0,8 1,2 0,8
sací výka (m) 1,5 1,5 7,5
jmen. otáčky (l/min) 3500
počet sacích hrdel 110 1
počet výtlačných hrdel 75 2
max. sací výka 7,5 m
